jump to navigation

FLERE NYE MATTENØTTER 14. september 2015

Posted by erty56 in Matematikk, Populærvitenskap generelt, quiz og grublerier.
trackback

Hei igjen!

Her kommer flere mattenøtter:

OPPGAVE 60 – DIVISJONER

A) Hva blir 1/2 delt på 0,5?

B) Hva blir 2 delt på 0,5?


OPPGAVE 61 – ENKEL REGNING

En høyskole har A ansatte og S studenter. 60 {\%} av studentene er kvinner og 40 {\%} er menn. Det er 5 ganger mer studenter enn ansatte og A + S = 600. Hvor mange kvinnelige studenter er det, hvor mange mannlige studenter er det og hvor mange ansatte er det?


OPPGAVE 62 – SISTE SIFFER I TALL

Siste siffer i {22^5} og 22 er det samme.

A) Hva blir siste siffer i {67^5} ?
B) Hva blir siste siffer i {11^5} ?


OPPGAVE 63 – NØTT

En kartong har svarte, blå, røde og hvite klosser. For hver kloss er det 8 andre med samme farge. Hvor mange klosser er det i kartongen?

 

Her kommer løsningsforslag av juli-nøttene:

OPPGAVE 59 – KVADRAT OG LINJE

A) Gitt et kvadrat med diagonalen d (i blått) som vist på figuren:

t5
 

 

 

 

 


{d = \sqrt{18}}. Hva er en side s i kvadratet?


Pytagoras setning gir:

\displaystyle s^2 + s^2 = d^2

\displaystyle 2s^2 = d^2

\displaystyle s^2 = \frac{d^2}{2} = \frac{\sqrt{18}^2}{2} = \frac{18}{2} = 9

\displaystyle s = 3

 

B) Gitt en linje med punktene (-1 , -2), (2 , 1) og (x , 2). Hva blir x?

Tips: En linje har ligningen y = ax + b, der a er stigningstallet og b er skjæringspunktet med y-aksen.

\displaystyle a =\frac{ \Delta y}{\Delta x} = \frac{y_2 - y_1}{x_2 - x_1}

 

der {(x_1 , y_1)} og {(x_2 , y_2)} er to punkter på linjen. Man har også formelen:

\displaystyle y - y_1 = a (x - x_1)

 

der {(x_1 , y_1)} er et punkt på linjen.
 

\displaystyle a =\frac{ \Delta y}{\Delta x} = \frac{y_2 - y_1}{x_2 - x_1} = \frac{1- (-2)}{2 - (-1)} = \frac {1+2}{2+1} = \frac{3}{3} = 1

 

\displaystyle y - (-2) = 1 (x - (-1))

\displaystyle y + 2 = x + 1

\displaystyle y = x -1

\displaystyle 2 = x - 1

\displaystyle x = 2 + 1 = 3


Neste innlegg kommer i oktober. Hilsen erty56.

Reklamer

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Legg igjen en kommentar

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: